tag:blogger.com,1999:blog-64752850870596553832023-06-20T06:50:52.571-07:00Den kritiske it-(for)bruger - et it-forløb til folkeskolens overbygningFormålet med dette forløb er, at eleverne opnår en kritisk bevidsthed i forhold til skabelsen og brugen af nettekster. Hvornår er en netside troværdig? Hvordan skal mit sprog på en netside tilpasses modtagerne? Hvordan layouter jeg min tekst, så bl.a. billeder, video og tekster spiller sammen på en fornuftig måde? Disse spørgsmål vil vi i dette forløb blive klogere på.Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/06561178916943977150noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-6475285087059655383.post-28920632344539309042014-10-08T05:02:00.001-07:002014-10-08T05:02:51.355-07:00Opsamling på sproglig opgaveKære 8.b<br />
<br />
Herunder vil jeg gerne, at I skriver jeres svar på den sproglige opgave, I lavede sidste gang. Vi starter med, at I alle svarer på 1'eren til at starte med, så 2'eren, når jeg siger til osv. - så vi undgår kaos :-)<br />
<br />
I skal svare i kommentarfeltet under det her indlæg. På den måde kan I også kommentere på hinandens løbende.<br />
<br />
1. Hvilken betydning har ordklasserne for teksten? (hvis der f.eks. er brugt mange adjektiver)<br />
<br />
2. Hvilken betydning har sætningernes længde for læsbarheden af en tekst?<br />
<br />
3. Hvilken betydning har antallet af ord, der står før grundleddet i en sætning, for læsbarheden og opfattelsen af teksten?<br />
<br />
4. Hvad betyder det, at der er omvendt ordstilling? Og hvilken betydning har det for teksten, om der er omvendt eller ligefrem ordstilling.<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/06561178916943977150noreply@blogger.com37tag:blogger.com,1999:blog-6475285087059655383.post-23567819356624705502014-06-25T03:54:00.000-07:002014-06-25T08:06:34.465-07:00Velkommen til Velkommen til et forløb, hvor der er fokus på, at I skal kunne forholde jer kritisk til det, I læser og skriver på nettet. I skal blive gode til at vurdere, hvad der virker troværdigt, hvad I kan skrive til en bestemt målgruppe, og hvordan I kan lave et layout, hvor billede/video understøtter eller udvider hinanden. Derudover skal I også arbejde med jeres tegnsætning, så jeres skriftlige arbejde bliver så professionelt som muligt.<br />
<br />
Vi tager udgangspunkt i en case om pigen Line, der skal flytte til Stenderup. Hun skal vælge om hun vil på SIM eller evt. på en friskole. Vi er blevet opmærksomme på, at SIMs hjemmeside ikke ligefrem emmer af liv og spændende historier om, hvad der foregår på SIM. Derfor får I denne konkrete opgave:<br />
<br />
<br />
<iframe frameborder="0" height="311" src="http://www.powtoon.com/embed/goz9jFvONPh/" width="480"></iframe>Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/06561178916943977150noreply@blogger.com1