onsdag den 8. oktober 2014

Opsamling på sproglig opgave

Kære 8.b

Herunder vil jeg gerne, at I skriver jeres svar på den sproglige opgave, I lavede sidste gang. Vi starter med, at I alle svarer på 1'eren til at starte med, så 2'eren, når jeg siger til osv. - så vi undgår kaos :-)

I skal svare i kommentarfeltet under det her indlæg. På den måde kan I også kommentere på hinandens løbende.

1. Hvilken betydning har ordklasserne for teksten? (hvis der f.eks. er brugt mange adjektiver)

2. Hvilken betydning har sætningernes længde for læsbarheden af en tekst?

3. Hvilken betydning har antallet af ord, der står før grundleddet i en sætning, for læsbarheden og opfattelsen af teksten?

4. Hvad betyder det, at der er  omvendt ordstilling? Og hvilken betydning har det for teksten, om der er omvendt eller ligefrem ordstilling.





38 kommentarer:

  1. Sætninger får en anden betydning for hvilke ordklasser der er brugt mest.

    SvarSlet
  2. Jakob har en hund med AIDS... :3

    SvarSlet
  3. Der er mange navneord, og det betyder at der er mere fakta end handling... - Oliver, Emma og Julie

    SvarSlet
  4. Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  5. Hvis der er mange adjektiver beskriver det meget om personerne eller tingene - Magni og Simon

    SvarSlet
  6. Svar
    1. Luk munden! Der stinker af P*k!.... -.-'

      Slet
  7. Hvis der er mange VERBUM i teksten, bliver den mere levende.

    Hvis der er mange SUBSTANTIVER i teksten, bliver den mere tung at læse.

    Hvis der er mange ADJEKTIVER i teksten, får man en ide om hvordan der er der, og det bliver nemmere at leve sig ind i teksten.

    SvarSlet
  8. De bruger mange tillægsord, de beskriver meget. Man for en ide om hvordan det ser ud osv. Fordi de beskriver meget.

    SvarSlet
  9. Det bliver mere spændende hvis der er korte sætninger i teksten, det bygger meget spænding op og man begynder at læse hurtigere og hurtigere - Magni og Simon

    SvarSlet
  10. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  11. Den har en stor betydning. Hvorfor: Pga. man skal kunne fotælle om farver, hvad han laver , spænding og action
    - Camilla og FM

    SvarSlet
  12. De bruger mange tillægsord, de beskriver meget. Man for en ide om hvordan det ser ud osv. Fordi de beskriver meget.

    SvarSlet
  13. Der er mange udsagnsord.
    Det er der nok fordi, i det fleste artikler skriver de ofte om noget folk har gjort, noget de er ved at finde ud af eller noget der er sket.

    SvarSlet
  14. Ordklasser er meget vigtige, f.eks. Adjektiver de fortæller om omgivelserne, hvad der sker. F.eks. tid, sted, farve, sanser -BB & Cecilie S

    SvarSlet
  15. Ordklasser er meget vigtige, f.eks. Adjektiver de fortæller om omgivelserne, hvad der sker. F.eks. tid, sted, farve, sanser -BB & Cecilie S

    SvarSlet
  16. https://www.google.dk/search?q=cool+smileys&biw=1366&bih=657&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=YjI2VJKCDeO9ygPEzIG4BQ&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=6xiKejCzaik6-M%253A%3BCVUItkTw79OrwM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.onsecrethunt.com%252Fwallpaper%252Fwp-content%252Fuploads%252F2012%252F09%252FBest-Amazing-3D-Smileys-Wallpapers-28.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.onsecrethunt.com%252Fwallpaper%252Famazing-set-of-3d-smiley-hd-wallpapers%252F2954%252F%3B1920%3B1200

    SvarSlet
  17. https://www.google.dk/search?q=random+stuff&biw=1366&bih=657&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=hTo2VNuwPIahyAPRuoKgBA&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=mJ4v20BtOE_OZM%253A%3BP2SxBKHS4pDMIM%3Bhttps%253A%252F%252Flh3.googleusercontent.com%252F-PA-4bX24cKM%252FTY8BjlwJxQI%252FAAAAAAAAAMI%252FtpUb0twwjh0%252Fs1600%252Fimg5350ia.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Froundcircle1.blogspot.com%252F2011_03_01_archive.html%3B473%3B393

    SvarSlet
  18. ★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★

    SvarSlet